torstai 2. syyskuuta 2010

Ruotsin aikaa

 Hötorgetin Mäkkärissä on nopeampi netti kuin mulla kotona.

Aamu ja maihinnousu meni hyvin. Juttelin yhden Pieksämäeltä tulevan valkotukkarouvan kanssa. Kuulemma oli pakannut liikaa tavaraa. Tuttu tunne.

Kello on nyt yksitoista tätä läntisempää aikaa (miinus yksi tunti Suomen ajasta). Pääsin liikkeelle kello kahdeksan, kun olin jättänyt isommat matkatavarani Centralstationille säilytykseen. Jostain syystä odotin ihmisen hoitamaa narikkaa :D Liikaa itäisiä rautatieasemia mun vierailulistallani. Automaatit täällä tietysti oli.

Asemalta lähdin tallaamaan Gamla Stanin suuntaan. Kuljin Riksdagenin jonkun sisäpihan läpi ja ilmeisesti kuninkaanlinnan itäsiiven vierestä. Laitan pari kuvaa vähän myöhemmin.

Gamla Stan oli juuri sitä mitä ihmisten kuvista on nähnyt: kapeita nupukivisiä katuja, talot lähekkäin ja väreiltään oranssia, okraa, terrakottaa ja kermaa. Sympaattista! Tosin on vähän sääli, jos matkaajan Tukholma on vain vanhaa kaupunkia, koska se on niin pieni osa koko paikkaa.

Tunnelbanan vaunujen sisus muistuttaa keltaisine putkineen enemmän Lontoon kuin Helsingin vastaavaa. Musta oranssit penkit on kyllä sympaattisempia kuin tällainen expressbus-sisustus :)

Virkamiesruotsille ruusuja: osasin tilata teen sekä hampurilaisen sujuvalla svenskalla. Olen nyt polleana, koska tämä on ensimmäinen kerta kun mun on tarvinnut käyttää ruotsia oikean ruotsalaisen kanssa puhuessani.

... Niin ja tänne(kin) pitää ehdottomasti päästä uudelleen. Kuinka en ole aikaisemmin käynyt!

Ai niin: kiinnostuneille tiedoksi, että se ruotsalainen teekkari, jonka näin metrossa, piti päässään mustapäällyksistä lakkia, jonka tupsun juuressa oli solmuja neljä tai viisi. Parissa solmussa oli vihreää ja punaista lankaa. Ja yllään sillä oli haalarien sijaan hännystakki, ja siinä merkkejä. Ensin luulin sitä punkkariksi kun merkit oli sopivan värisiä jotenkin. Sitten se liikkui (elossa!) ja näin tupsun. Lamppu syttyi pääni päälle.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ajatuksissani luin ensin, että "musta-oranssit penkit" ja ihmettelin rohkeaa väriyhdistelmää hetken. :)
Kiva et on kivaa.
-K

dihdih kirjoitti...

Mullakin tökkäs toi musta-oranssi ja ehdin jo miettiä, ootko luopunut sun kielipoliisin ammatista:)

Vaisso, että on Hötorgetin Mäkissä nopeampi netti kuin kotona.

Olen aavistuksen järkyttynyt, ettet ole käynyt Tukholmassa aikaisemmin.

Senja kirjoitti...

K: Hmm, oikolukija on tainnut olla vähä väsy :)

dih: Sama kuin edellä. Ja no oon mä siellä tietääkseni kerran käynyt, mutta olin silloin varmaan yhdeksän, ja me kai vaan ajettiin läpi. Ei hirveästi muistoja :P